Soveltaminen erilaisissa ryhmissä
Lattiakuvat varhaiskasvatuksessa ja koulussa
Varhaiskasvatuksessa ja koulussa Lattiakuvat-menetelmällä on aina pedagoginen tarkoitus. Lattiakuvat tukee lapsen tiedollista ja taidollista oppimista samalla kun se mahdollistaa omaan identiteettiin ja katsomukseen liittyvän pohdinnan. Lattiakuvat tarjoaa välineen osallistavaan oppimiseen, yhteisöllisyyden tukemiseen sekä varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumiseen.
Varhaiskasvatuksen ja koulun kontekstissa Lattiakuvia käytetään osana yleissivistävää opetusta, johon kaikki voivat osallistua. Tällöin ne ovat uskonnollisesti sitouttamatonta toimintaa, vaikka käsiteltäisiin uskontoihin ja katsomuksiin liittyviä teemoja. Tavoitteena on tutustua arvojen ja katsomusten monimuotoisuuteen sekä mahdollistaa niiden tutkiminen yhdessä ja yksilöllisesti.
Lattiakuvat moninaisissa ryhmissä
Lattiakuvat sopii monenlaisiin ryhmiin ja eri ikäisten kanssa käytettäviksi. Valitsemalla ryhmälle sopivat tavat virittäytyä ja edetä työskentelyssä ohjaaja auttaa omaa ryhmäänsä osallistumaan.
Lattiakuvia käytetään varhaiskasvatuksessa, koulussa sekä erilaisissa vertaisryhmissä.
Seurakunnassa Lattiakuvia käytetään muun muassa kerhoissa, perheleireillä ja rippikoulussa. Kasvatuksen lisäksi Lattiakuvista on hyviä kokemuksia esimerkiksi kehitysvammaisten ryhmistä sekä diakoniatyöstä.
Jos kuvan rakentaminen lattialle on hankalaa, sen voi tehdä esimerkiksi pöydälle.
Lattiakuvien pedagogiikka sopii myös erityistä tukea tarvitseville. Avustajat voivat auttaa osallistujia esimerkiksi asettelumateriaalin kanssa toimimisessa ja tukea osallisuudessa tai keskittymisessä myös muuten.