Lattiakuvien historia ja tausta

Lattiakuvat-menetelmän ovat kehittäneet saksalaiset sisar Esther Kaufmann ja uskonnonpedagogi Franz Kett vuodesta 1972 alkaen. He työskentelivät katolisen kirkon päiväkodissa ja halusivat tukea erityisesti taloudellisesti ja sosiaalisesti haastavista olosuhteista tulevien lasten kasvua.

Kaufmannin ja Kettin tavoitteena oli auttaa lapsia näkemään itsensä ja elämänsä arvokkaina ulkoisista olosuhteista riippumatta. Heidän mukaansa lapset tarvitsevat tiedon ja opettamisen lisäksi kokemusta kohtaamisesta, välittämisestä ja arvostetuksi tulemisesta.

Lattiakuvat on kehitetty kristillisen kasvatuksen kontekstissa. Saksassa niitä on käytetty alusta saakka kristillisissä päiväkodeissa sekä kouluissa osana uskonnonopetusta.

Suomessa Lattiakuvia on käytetty vuodesta 2005 alkaen. Menetelmä on levinnyt seurakuntien varhaiskasvatuksesta kouluikäisten ja nuorten toimintaan ja muuhun seurakuntatyöhön sekä yhteiskunnan kasvattajien käyttöön esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa.

Kehittämistyön myötä menetelmä on levinnyt Suomessa varhaiskasvatuksesta eri ikäisten käyttöön ja seurakunnasta yhteiskunnan kasvatukseen.